Jesteś w dziale: Strona główna / Porady
1. Uzyskanie kredytu budowlanego
Kredyt budowlany jest rodzajem kredytu hipotecznego, czyli długoterminowego kredytu zabezpieczonego hipoteką nieruchomości. Nie różni się zasadniczo od kredytów przeznaczonych na zakup już wybudowanej nieruchomości. Bank również bada naszą zdolność kredytową, sprawdza historię kredytową, a także wymaga udokumentowania zaspokojenia indywidualnego celu mieszkaniowego.
2. Okres karencji spłaty
Karencja to okres, w którym kredytobiorca nie jest zobowiązany do spłaty kapitału, a jedynie części odsetkowej raty. Innymi słowy to czas, który bank wyznaczył nam na wybudowanie domu. Zwykle wynosi on 24 miesiące, ale niektóre banki wydłużają go nawet do 36 miesięcy. Musimy więc dobrze rozplanować czas wykonania określonych prac i zrealizowania danego etapu budowy. Dopiero po zakończeniu okresu karencji zaczniemy spłacać pełną ratę kapitałowo-odsetkową.
3. Koszt wypłaty kolejnych transz
Kredyt budowlany wypłacany jest w transzach, czyli ratach. Kolejne transze uruchamiane są na podstawie oceny postępu prac przez przedstawiciela banku. W niektórych bankach inspekcje takie są płatne. Ich koszt może wahać się od 100 zł do nawet 400 zł. Zdarza się, że bank wymaga, aby kredytobiorca dostarczył do banku samodzielnie wykonane zdjęcia potwierdzające zakończenie kolejnego etapu budowy. Jest to oczywiście najwygodniejsze i bezpłatne rozwiązanie.
4. Sposób udokumentowania postępu prac
W większości banków nie ma konieczności dokumentowania wszystkich prac budowlanych rachunkami czy fakturami. Warto jednak zachowywać dowody zakupu materiałów budowlanych. W przypadku prowadzenia budowy metodą gospodarczą taka elastyczność w dokumentowaniu prac ma duże znaczenie. Bank jednak będzie chciał się zabezpieczyć przed rozporządzaniem pozyskanymi środkami niezgodnie z celem kredytowania. Należy więc zapoznać się z regulaminem i sprawdzić jaką część prac powinniśmy udokumentować rachunkami.
5. Elastyczność przy ustalaniu harmonogramu
Co w przypadku niewykorzystania całej kwoty kredytu i niewypłacenia ostatniej transzy? Możliwe jest podpisanie aneksu do umowy ustalającego mniejszą kwotę kredytu lub mniejszą ilość rat. Podobne rozwiązanie stosuje się w sytuacji, kiedy nie zdążymy wykonać pewnych prac na budowie, do których się zobowiązaliśmy. Powinniśmy wówczas jak najszybciej powiadomić o tym bank, który indywidualnie zadecyduje czy przedłużyć okres karencji.
Przed podpisaniem umowy koniecznie powinniśmy zapoznać się z informacjami dotyczącymi warunków wypłaty kolejnej transzy oraz ewentualnym podwyższeniem kwoty kredytu. Warto skonsultować się z kierownikiem budowy odnośnie tego, czy środki z wypłaty transzy wystarczą na pokrycie kosztów związanych z danym etapem budowy. Jeśli zaciągnęliśmy kredyt w walucie obcej, sprawdźmy czy wahania kursowe będą miały wpływ na wysokość transzy w złotówkach.
Kredyt budowlany wymaga więc nieco więcej formalności niż inne kredyty hipoteczne. Przewiduje też kontakt pomiędzy kredytobiorcą a bankiem przez cały okres budowy. Warto wnikliwie przeanalizować tę decyzję i świadomie wybrać bank, który na najbardziej elastycznych warunkach udzieli nam kredytu na budowę.
Hipotekaplus.pl
Będąca spełnieniem marzeń budowa własnego domu wiąże się niestety z dużym nakładem finansów oraz czasu i sił. Jak przygotować się do tego przedsięwzięcia? Jak uzyskać środki finansowe niezbędne do ukończenia budowy?